V stánku Kawasaki budila naväčší rozruch nová Kawasaki ZX-10R pre rok 2011. Veľa krát si človek položí otázku. Ide to ešte? Na túto rečnícku otázku si trúfam odpovedať okamžite. Áno, ide! Už minimálne podľa dizajnu je jasné, že pre rok 2011 urobila Kawasaki veľký krok vpred a litrová Ninja sa predvedie vo svojej plnej kráse. Motor V konfigurácii a objeme nie je potrebné robiť zmeny, kvapalinou chladený radový štvorvalec so zdvihovým objemom 998 ccm ale prekvapí svojou silou. Bez použitia náporového sania sa maximum výkonu vyšplhá na 200 koní pri 13 tis. ot./min. a s využitím náporu pribudne ešte plná desiatka koní naviac. Vrchol krútiaceho momentu sa nachádza na hodnote 114,3 Nm pri 11,5 tisícoch ot./min. K lepšiemu výkonu evidentne prispela aj kompletne prepracovaná riadiaca jednotka, väčšie sacie ventily alebo o liter objemnejší air box. Modernizáciou prešla aj šesťstupňová prevodovka. Celonerezové výfukové potrubie teraz zakončuje menšia koncovka s tlmičom skrytým pod motorom. Tým sa dosiahne lepšia centralizácia hmoty. Pevný ako skala Pevnosť, presnosť, ľahkosť - to sú slová, ktoré budú charakterizovať podvozok novej Ninji. Sedlo bolo znížené, rázvor naopak zväčšený, všetko za účelom lepšej ovládateľnosti. Sedemdielny hliníkový rám, ktorý je vyrábaný tlakovým liatím je hlavným dôvodom celkovej úspory hmotnosti o úctyhodných 10 kg. Továreň sa tu chváli aj modernou technológiou predného odpruženia typu Big Piston, ktoré už úspešne vyskúšala. Plne nastaviteľná USD vidlica Showa s priemerom vnútorných rúrok 43 mm sú zárukou prvotriednej kvality. Zadný centrálny tlmič je použitý typu Horizontal Back-link, vďaka čomu vo výsledku dochádza opäť k toľko žiadanej centralizácii hmoty. Nutnou výbavou je tlmič riadenia, ktorý dodáva majster v odbore - firma Öhlins. Pomocné systémy vedú Moderná motorka tohto razenia nemôže ísť do predaja bez podpory rôznych elektronických pomocníkov. A tak sú plne radiálne predné štvorpiestiky Tokico v kombinácii so zadným jednopiestikom prvýkrát v histórii kontrolované systémom KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System). Monitoruje rýchlosť kolies vďaka čidlám na diskoch, tlak v piestikoch predných bŕzd a niekoľko údajov o motore z riadiacej jednotky. Pre tento systém bola v spolupráci s firmou Bosch vyvinutá najmenšia riadiaca jednotka pre ABS na svete. Druhým významným pomocníkom je S-KTRC (Sport-Kawasaki Traction Control) kombinujúci možnosť prepínania medzi tromi módy palivových máp a kontrolou trakcie. Vyhodnotením údajov o rýchlosti kolies, otáčkach motora, pozíciu plynu, preklzu, atď rozhodne s rýchlosťou 200 operácií za sekundu o zmene zapaľovania alebo inej zmene priebehu výkonu. Výsledkom by malo byť maximálne využitie dostupného výkonu bez zbytočnej straty preklzom. Vizáž modelky Už na prvý pohľad je vidieť, ako nová Ninja zoštíhlela. Všetky rysy sú oveľa ostrejšie rezané, akoby chcela dať každému najavo, že má gény z WSBK. Medzi prísne vyzerajúcimi svetlami sa usadil mohutný vstup pre náporové sanie, ktorý dopĺňa pozičné LED diódové svetlo v jeho hornej časti. Veľmi účinné diódy využívajú aj blinkre, ktoré našli svoje miesto naopak v spätných zrkadlách. Sú ľahko odpojiteľné vrátane spomínaných blinkrov, čím sa uľahčuje potrebná úprava pre okruhové jazdenie. Posledným útočiskom tak populárnych LED je zadné svetlo, ktoré obsahuje integrované blinkre. Po usadnutí za riadidlá upúta pozornosť plne digitálna prístrojová doska poskytujúce veľké množstvo informácií od zaradenej rýchlosti, zvoleného jazdného módu, dva trip Mastery až po indikátor ekonomickej jazdy. LED a LCD displeje sa vďaka senzorom automaticky prispôsobujú okolitému svetlu. Pri uvedení na trh bude ZX-10R ponúkaná v dvoch farebných kombináciách. Neodmysliteľnú zelenú doplní temne čierna. Bude lepšie? Otázkou som začal, otázkou aj končím. V súčasnej dobe je pole superbikov ovládané európskym triom Aprilia, BMW a Ducati. Ak chce Kawasaki prevetrať celú kráľovskú triedu, bude sa musieť veľmi oháňať. Papierové ambície na to rozhodne má, necháme sa prekvapiť, či ich zužitkuje. Tu nájdete porovnanie technických parametrov:
Video - Kawasaki ZX-10R 2011:
Diskusia k článku: Kawasaki ZX-10R 2011Diskusia k fotogalérii: Horúca novinka Kawasaki ZX-10R 2011
Prispievať do fóra môže len registrovaný užívateľ